De mythische Honda Civic Type R beleeft zijn comeback in 2015. In afwachting heeft Honda de conceptversie onthuld op het salon van Genève (dat plaatsvindt van 6 tot 16 maart). De sportieve middenklasser is uitgerust met een 2.0 VTEC Turbo die op dit moment goed is voor 280 pk. Dat vermogen wordt bereikt bij 7.000 o/m, wat voor een drukgevoede motor erg hoog is. Aangezien de koeling van deze viercilinder een hele uitdaging vormde, hebben de Honda-ingenieurs gebruikgemaakt van met natrium gevulde kleppen en van zuigers met een intern, spiraalvormig smeerkanaal. Wat het onderstel betreft, is Honda trouw gebleven aan een semionafhankelijke ophanging achteraan.
De voorwieltrekker werd getest op het circuit van Tochigi. Zijn spoilers, zijschorten en diffusor achteraan zijn er niet alleen voor de look, maar garanderen ook een optimale stroomlijn. Ook de velgen van 19 duim hebben niet louter een esthetische functie: erachter gaan grote, geventileerde en geperforeerde remschijven schuil die worden bediend door roodgelakte klauwen van Brembo. Binnenin ten slotte bestaat het instrumentenpaneel uit drie gewone wijzerplaten, met de toerenteller in het midden. De snelheid wordt weergegeven op een digitaal scherm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!